قلب طلایی
مطالب جالب و خواندنی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قلب طلایی و آدرس bahoosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فضاپیمای افق های جدید (New Horizons) مرحله مهمی از زندگی خود را پشت سر گذاشت.این فضاپیما هم اکنون نسبت به زمین در فاصله نزدیکتری به مقصد اولیه اش یعنی پلوتو، قرار گرفته است. با اینحال افق های جدید که سریعترین جسم ساخته شده دست بشر تابدین لحضه می باشد، هنوز در نیمه راه مسیری که باید بسوی این سیاره کوچک بپیماید هم نیست و تا 25 فبریه 2010 نیز به این نقطه نخواهد رسید. افق های جدید 1440 روز از سفر 5/9 ساله اش را پشت سر گذاشته و به خوبی 15 واحد نجومی از خورشید را رد کرده است. اما هنوز راه درازی در پیش است: 1928 روز تا شروع عملیات اولیه و رویارویی با پلوتو ، و 2022 روز تا رسیدن فضاپیما به نزدیکترین نقطه به پلوتو (در تابستان 2015) مانده است.

تفکر درباره آنچه درباره پلوتو و کمربند Kuiper  طی 5/5 سال به دست خواهد آمد هیجان انگیز  است. آیا طرز تفکر و دیدگاه ما را تغییر خواهد داد؟

 

 

تصویری از لحضه پرتاب فضاپیما در ژانویه 2006

 

افق های جدید هم اکنون با سرعت 50000 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است و در فاصله 4/2 میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد.

این فضاپیما در ژانویه 2006 پرتاب شده است.

 

 

بخش های مختلف فضاپیمای افق های جدید

 

افق های جدید در اوایل ژانویه از خواب زمستانی بیدار خواهد شد تا دیش آنتن ارتباطی را دوباره تنظیم کند. این کار به منظور ثبت تغییر وضعیت زمین به دور خورشید انجام می گیرد. محاسبات از راه دور نشان می دهد که افق های جدید در وضعیت کاملاً خوبی به سر می برد و همه چیز طبق برنامه در حال پیش رفت است.

 

 

محقق ارشد، آلن استرن (Alan Stern) در آخرین دیدگاه های خود نوشت تیم علمی جلسه ای در ژانویه خواهد داشت تا در مورد اجرامی که امیدوارند در کمربند Kuiper  کشف گردد بحث شود. این تحقیقات تابستان آینده آغاز خواهد شد و تا 2011 و 2012 ادامه خواهد داشت. به طور خوشبینانه برایمان 4 تا 10 هدف را شناسایی خواهند کرد.

 

منبع: سایت نجوم ایران

[ دو شنبه 2 مرداد 1391 ] [ 22:16 ] [ زهرا ]

در فاصله 9000 کیلومتری از سیاره مریخ، یکی از اقمار این سیاره با نام فوبوس قرار گرفته است. این قمر که دارای شعاعی در حدود 11 کیلومتر و جرمی معادل 1.08e16 Kg می باشد، برای نخستین بار توسط یک ستاره شناسی آمریکایی در سال 1877 شناسایی گردید.

فوبوس نامیست که در سال های آینده آن را به دفعات خواهید شنید. کمی بزرگتر از یک سیارک ، عاری از جو و جاذبه ای بسیار نزدیک به صفر می باشد. با اینحال به نظر می رسد، این قمر که بزرگترین قمر مریخ به شمار می آید ، بزودی پایگاه مرزی انسان ها و خانه دوم ما در فضا خواهد بود. اگرچه ماه به شکل قابل توجه و فریبنده ای نزدیک به سیاره ما می باشد، اما نیروی جاذبه آن بدین معناست که برای انتقال فضانوردان از آنجا به درون فضا نیازمند راکت های نسبتاً عظیمی می باشیم. این موضوی در رابطه با سیاره مریخ نیز صادق بوده و به همین شکل ، انجام ماموریت های فضایی از آنجا نیز هزینه های بسیار بالایی به همراه خواهد داشت.

 

برطبق برخی گزارشات رسمی، ناسا با کسری بودجه ای معادل 3 میلیارد دلار در سال برای برنامه های فضایی سفر انسان به ماه در سال 2020 روبروگشته، و همچنین دستوراتی مبنی بر لغو این برنامه از سوی اوباما ،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا صادر شده است.

اما نگران نباشید! این بدان معنا نیست که انسان ها هیچ جایی برای رفتن در فضا نخواهند داشت.

یکی از پیشنهادات مقامات ارشد در این رابطه ارسال فضانوردان ناسا به سیارک ها ی نزدیک زمین و اقمار سیاره مریخ می باشد. به گفته پاسکال لی ، رئیس انجمن علمی مریخ در موفت فیلد کالیفرنیا : "با هزینه ای معادل یک ماموریت مریخی، انسان ها به سطح قمر مورد نظر رفته و بازخواهند گشت. اگر به انتظار بنشینید تا همه چیز آماده شود، این امر تقریباً یک دوره ده ساله به طول خواهد انجامید. فوبوس راهیست که ما را به مریخ بسیار نزدیک خواهد نمود."

 

 

با توجه به اینکه فوبوس بسیار کوچک می باشد، میدان جاذبه آن نیز بسیار ضعیف می باشد به طوری که می توان گفت با قرارگیری جسمی در مدار مریخ برابری می کند. فرود و برخاست از سطح فوبوس با کوچکترین تحریک امکانپذیر می باشد و این بدان معناست که اگرچه فاصله این قمر تا کره زمین بسیار دورتر از فاصله ماه تا زمین می باشد ، با اینحال ارسال فضاپیمایی به فوبوس بسیار ارزانتر و آسانتر از ارسال آن به کره ماه خواهد بود.

 

 

 

از سطح فوبوس، با استفاده از تلسکوپ ها و ربات های کنترل از راه دور به راحتی قادر به مطالعه و اکتشاف سطح مریخ خواهیم بود. همچنین این امرکمک بسیار بزرگی در مسافرت به مریخ و نشست بر سطح این سیاره خواهد نمود.

اما این همه ماجرا نیست! فوبوس چیزی بیش از یک نقطه فرود آسان و راحت برای ما می باشد. فوبوس خود یک راز آسمانی بزرگ به شمار می آید. به گفته لی :" به جز فوبوس، در رابطه با شکل گیری همه اجسامی که در منظومه شمسی کشف نموده ایم چیزهایی می دانیم. اما واقعاً نمی دانیم فوبوس چگونه شکل گرفته است. "

 

در 1877 ، یک اخترشناس آمریکایی از رصدخانه نیروی دریایی آمریکا در واشنگتون، بنام Asaph Hall موفق به کشف فوبوس و همچنین قمر کوچکتر مریخ به نام دیموس (Deimos) گردید. فوبوس صخره ای با شکل نامنظم و بی قاعده با عرض کمتر از 28 کیلومتر بوده و این درحالیست که دیموس حتی از این نیز کوچکتر می باشد. بنابراین این دو قمر از پیوستن به مجموعه صخره های فضایی کوچکی که به سمت مریخ منحرف شده و ممکن است تحت تاثیر جاذبه سیاره احتمال برخورد با آن را پیداکنند جان سالم به در برده اند.

 

 

 

اولین اندازه گیری ها از ترکیبات فوبوس که بوسیله فضاپیما های Mariner 9 ، Vikings 1 و Vikings 2 در سال 1970 گرفته شد نمای قویتری را از این قمردر اختیار ما قرار داد. درصد پایین انعکاس نور خورشید از سطح آن نشان می دهد که فوبوس تاریک بوده و بیش از 90% از نور خورشید در سطح آن جذب می شود به طوری که این قمر شباهت بسیاری به سنگ های آسمانی با ترکیبات کربن دار بالا دارد. همچنین تصور می شود که این جرم آسمانی کهن، از دورترین بخش های کمربند سیارک ها می باشد که خود در فصله ای دوبرابر فاصله مریخ از خورشید قرار گرفته اند. بر اساس آخرین اندازه گیری ها تشابه زیادی را حتی با سیارک های قدیمی تر که تنها در خارج از منظومه شمسی و فراتر از کمربند اصلی مشاهده شده اند دارد و این در حالیست که این شواهد در رابطه با دیموس نیز صادق است.

 

منبع: سایت نجوم ایران

ترجمه مهدی خسروی از سایت علمی NewScientist

 

 

[ دو شنبه 2 مرداد 1391 ] [ 22:3 ] [ زهرا ]



سیاره ای از آب

 

 

سیاره ای صخره ای و غنی از آب ، بسیار شبیه به کره زمین در فاصله ای بسیار نزدیک به منظومه شمسی کشف شد. این سیاره از نظر فاصله در موقعیتی قرار گرفته که دانشمندان در آینده نزدیک قادر به برسی اتمسفر آن خواهند بود.

 با وجود اطمینان کامل از وجود آب در سیاره، دانشمندان هنوز در حال برسی دقیقتر ازلحاظ چگونگی و مقادیر آن در اشکال آب مایع، آب منجمد و حالت بیگانه SuperFluid ) جسم يامايع داراي قدرت هدايت فوق العاده) هستند. این سیاره فراخورشیدی که نام  GJ 1214b را به خود گرفته است در فاصله 40 سال نوری از ما قرار دارد و به دوریک ستاره کوتوله قرمز در حال چرخش است. این سیاره تنها ابـَرزمین شناخته شده و سیاره فراخورشیدی است (جهان هایی با جرمی بین زمین و  نپتون) که وجود اتمسفر در آن به تایید رسیده است.

به گفته David Charbonneau از مرکز اخترفیزیک  هاروارد اگر بخواهیم راجع به این سیاره به زبان نجومی سخن بگوییم باید گفت که " این سیاره در بلوک ماست" و به این بدین معناست که در همسایگی کیهانی ما قرار دارد. برای نمایی بهتر بدین گونه نگاه کنید که سیگنال های تلویزیونی ما پیش از این،  فاصله ای فراتر از مسافت این سیاره تا ما را پیموده اند.

 

این سیاره در حدود 3 برابر بزرگتر اززمین و فشردگی برابر با 6.5 برابر می باشد. با اینحال از لحاض اندازه نسبت به سیاراتی که تاکنون در خارج از منظومه شمسی کشف گردیده اند دارای اندازه کوچکی بوده و از این لحاض رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. رتبه اول که به عبارتی کوچکترین سیاره کشف شده است به نام CoRoT-7b بوده و اندازه آن حدود 1.7 زمین و با فشردگی 5 برابر میباشد.

GJ 1214b  در بین سیارات صخره ای گونه بسیار نادری می باشد زیرا دارای عبور، پدیده های کسوف و خسوف بوده و همینطور ستاره اش از زمین رصد شده است.

 

این ویژگی های مساعد ستاره شناسان را قادر ساخته تا بتوانند چگالی و اندازه سیاره را محاسبه نمایند و تیم Charbonneau معتقد است که این سیاره بیشتر شبیه به دنیایی آبی با هسته ای جامد است و علاوه برآن دارای لایه  اتمسفری زخیمی از هلیوم و هیدروژن می باشد.

 

به طور معمول، سیاره ای که در فاصله اینچنینی از این نوع خاص از ستاره ها قرار میگیرد آنقدر داغ می باشد که آب به هرشکلی در سطح آن،  به صورت بخار تبدیل خواهد شد. اما دانشمندان بر این باورند که اتمسفر بسیار ضخیم GJ 1214b چنان فشاری برمحیط و سطح وارد میکند که مانع از تبخیر آب شده و عاملی مبنی بر وجود آب مایع در سطح سیاره می باشد.

 

تصویری گرافیکی از سیاره GJ 1214b 

 

اگرچه این مسئله هنوز به تایید قطعی نرسیده است. به گفته سارا سیگر از استروفیزیک MIT : این موضوع شدیداً به دمای داخلی سیاره وابسته می باشد و هنوز از آن مطلع نیستیم. همچنین همانطور که میدانیم فشار زیاد اتمسفر سیاره شرایط زندگی  را درآن بسیار سخت میکند و ضخامت بالای جو آن نیز مانعی در رسیدن نور ستاره آن (که دارای توان پایینی نیز میباشد) به سطح میباشد.

به گفته Charbonneau  ،اگر خورشید را به مانند یک لامپ 1000 واتی تصور کنید، آنگاه این ستاره دربرابر آن مانند یک لامپ 3 واتی خواهد بود.

 

اگرچه این کشف، یکی از اکتشافات بسیار مهم و بارز در زمینه سیارات فراخورشیدی بوده که دانشمندان را به وجد آورده است، بااینحال جستجو برای سیاره ای هم اندازه با زمین که شرایط زندگی در آن کاملاً منطبق با زمین و قابل حیات باشد ادامه دارد.

سیاره کشف شده بوسیله مجموعه ای از تلسکوپ های زمینی شناسایی شده و جزئیات مربوط به آن نیز در ژرنال Nature  این هفته به چاپ رسید.

 

منبع : سایت نجوم ایران

[ دو شنبه 2 مرداد 1391 ] [ 21:40 ] [ زهرا ]


 

 

 

 

 

 

 

از صف آیفون تا صف مرغ

 

 

 

یک غزل زیبا در وصف گرانی  مرغ :

 

مرغ ،آهنگ جدایی ساز کرد
ناگهان از سفره ام پرواز کرد
از فراقش قلب بشقابم شکست
قاشق و چنگال من در غم نشست
دید او فیش حقوقم را مگر؟
کاین چنین از پیش من بگرفت پر
مرغکم رفتی تو از پیشم چرا
کردی از پیش خودت کیشم چرا
من به تو خیلی ارادت داشتم
حشر و نشری با کبابت داشتم
خاطراتت مانده در کنج اجاق
سوخت قلب دیگ تفلون از فراق
ران و بال و سینه ات یادش بخیر
قلب چون آیینه ات یادش بخیر
با سس قرمز چه زیبا می شدی
خوب و دلچسب و دلارا می شدی
ای فدای ژامبون رنگین تو
سوپ های داغ و آن ته چین تو
ناز کم کن پیش ماها هم بیا
لطف کن ،یک شام، اینجا هم بیا
دستمان از گوشت دور است ای نگار
پس تو دیگر اشکمان را در نیار
زندگی بی تو جهنم می شود
سکته ،اسبابش فراهم می شود
ای فدای قُد قُدایت باز گرد
این دل و جانم فدایت باز گرد
بی تو باور کن که مردن بهتر است
از جهان تشریف بردن بهتر است
از خر شیطان بیا پایین عزیز
عشوه کم کن ،زهر در جامم مریز
تازگی از دیگران دل می بری
هرکه بامش بیش ،با او می پری
در نبودِ هیکل زیبای تو
دلخوشم با سنگدان و پای تو
پس چه شد آن بال های خوشگلت
لک زده است این دل برای شنسلت
ذهن یخچالم پُر است از یاد تو
بازگرد ای خوشگل تو دلبرو
تخم خود را لا اقل از ما نگیر
تا که با خاگینه اش گردیم سیر

 

بانک مرکزی اعلام کرد به منظور کنترل بازار، طرح پیش فروش 4 و 6 ماهه مرغ از فردا در تمامی شعب بانک ملی در سراسر کشور آغاز می شود.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، پیش فروش مرغ از تاریخ 1391/4/25 از طریق شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور اجرا خواهد شد. طرح پیش فروش مرغ به صورت نامحدود بوده و‌ بر اساس دستورالعمل، قیمت هر کیلو مرغ به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی اعلام می گردد.

ضمناً، پیش فروش مرغ در سر رسیدهای 4 یا 6 ماهه امکان پذیر می باشد و پس از طی دوره 4 یا 6 ماهه مندرج در قرار‌داد، مرغ تنها از طریق همان شعبه ای که پیش فروش توسط آن صورت پذیرفته به فرد متقاضی تحویل می گردد.

شایان ذکر است، قیمت پیش فروش هر کیلو مرغ برای هفته جاری برای تحویل چهار ماهه، معادل مبلغ چهل و هفت هزار (47000) ریال و برای تحویل 6 ماهه معادل مبلغ چهل و سه هزار و پانصد(43500) ریال تعیین شده است. قیمت های مذکور بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است و این مالیات در هنگام تحویل مرغ از متقاضی دریافت خواهد شد.

[ دو شنبه 26 تير 1391 ] [ 14:4 ] [ زهرا ]


 

پسر : سلام.خوبی؟مزاحم نیستم؟
دختر: سلام. خواهش می کنم.? asl plz
پسر : تهران/وحید/۲۶ و شما؟
دختر‌ : تهران/نازنین/۲۲
پسر : اِ اِ اِ چه اسم قشنگی!اسم مادر بزرگ منم نازنینه.
دختر: مرسی!شما مجردین؟

پسر : بله. شما چی؟ازدواج کردین؟

دختر : نه. منم مجردم. راستی تحصیلاتتون چیه؟
پسر : من فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه MIT اَمِریکا دارم. شما چی؟
دختر : من فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه سُربن فرانسه هستم.
پسر : wow چه عالی!واقعا از آشناییتون خوشحالم.
دختر : مرسی. منم همین طور. راستی شما کجای تهران هستین؟
پسر: من بچه تجریشم. شما چی؟
دختر : ما هم خونمون اونجاس. شما کجای تجریش می شینین؟
پسر : خیابون دربند. شما چی؟
دختر : خیابون دربند؟ کجای خیابون دربند؟
پسر : خیابون دربند. خیابون…… کوچه……پلاک….شما چی؟
دختر : اسم فامیلی شما چیه؟
پسر : من؟ حسینی! چطور؟
دختر : چی؟وحید تویی؟ خجالت نمی کشی چت می کنی؟تو که گفتی امروز با زنت می خوای بری قسطای عقب مونده خونه رو بدی.!مکانیکی رو ول کردی نشستی چت می کنی؟
پسر : اِ عمه ملوک شمائین؟چرا از اول نگفتین؟راستش! راستش!دیشب می خواستم بهتون بگم امروز با فریده…. آخه می دونین………..
دختر : راستش چی؟ حالا آدرس خونه منو به آدمای توی چت میدی؟می دونم به فریده چی بگم!
پسر : عمه جان ! تو رو خدا نه! به فریده چیزی نگین!اگه بفهمه پوستمو میکّنه!عوضش منم به عمو فریبرز چیزی نمی گم!
دختر :‌ او و و و م خب! باشه چیزی بهش نمیگم. دیگه اسم فریبرزو نیاریا! راستی من باید برم عمو فریبرزت اومد. بای
پسر : باشه عمه ملوک! بای……
[ یک شنبه 25 تير 1391 ] [ 22:49 ] [ زهرا ]
صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 43 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به قلب طلایی خوش آمدید
امکانات وب
بک لینک طراحی سایت